Tor von Schreeb

2011-02-28 at 06:19 Lämna en kommentar

I höstas påbörjade jag boken ”Färdens frihet – En fältskärs berättelser” av läkaren Tor von Schreeb på Ersta sjukhus i Stockholm. Han föddes 1926 och begav sig ut på sitt första utlandsuppdrag år 1951. Landet blev Korea under Koreakrigets dagar. Sedan följde hans uppdrag i många olika länder, och igår läste jag igenom hans erfarenheter i Etiopien i början av 1970-talet.

I hans berättande låter det så långt tillbaka i tiden, men samtidigt slog det mig, att det var ungefär då även jag var där. I början av 1974 lämnade han landet efter tre år som läkare i landet, och i början av 1975 kom jag körande genom landet med min Peugeot 504 på min 2500-milaresa från Swaziland till Sverige. Jag bodde då hos svenska vänner i Addis Abeba. Lugnet i landet, då Tor var där, under kejsar Haile Selasses tid hade utbytts till den kommunistiska regimen under Mengistu, då jag passerade, och det var större oro i landet. Eritreakonflikten hade börjat, och jag kunde inte köra vidare norrut, och jag blev tvungen att lasta bilen på ett tåg och ta mig österut till TFAI, som numera blivit Djibouti.

Det var intressant att läsa om Tors erfarenheter i Etiopien och jämföra med mina egna samtida Afrikaerfarenheter. De tangerar ganska ofta, och jag kände igen mig i delar av hans beskrivning av Etiopien både från andra afrikanska länder och från min genomresa genom landet.

Jag kan se hur han trivdes med sin etiopiska vistelse, samtidigt som jag hade tillfälle att fascineras av min egen ettåriga tillvaro i Swaziland på ett FAO-jobb och min bilresa därifrån hem till Sverige.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vårvinter på väg Tennis och spark

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2011
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28  

