Namnet Ris

2011-04-06 at 09:40 Lämna en kommentar

Min mor hette egentligen Ris Anna Ersdotter som ung flicka. I slutet av 1910-talet ändrade hennes föräldrar sitt efternamn till Ris, eftersom det då började bli modernt att ta bort sina son och dotternamn efter fadern, som i det här fallet var Ris Erik Olsson. Många familjer tog då gårdsnamnen som efternamn, så även min mors familj.

Min mor fick alltså heta Ris som tonåring men Skalk efter att hon gifte sig. På drygt ett decennium fick hon alltså byta efternamn två gånger, och efter ytterligare ett decennium fick hon sitt fjärde efternamn Skarner. Det namnet behåller i alla fall till hälften min fars halva gårdsnamn ”ska”.

De äldre gårdsnamnen tunnas ut eller försvinner.

Min morfar Ris Erik Olssons far hette som ung Göras Olof  Ersson, men när han flyttade in i en annan gård med gårdsnamnet Ris, bytte han sitt gårdsnamn Göras till särknamnet Ris. Den gården byggdes upp av en ättling i den äldsta av de tre Risgårdarna i Almo, där namnet Rijs har förekommit sedan början av 1700-talet. Det innebär alltså att min mors Risnamn egentligen härstammar från en av gårdarna i Almo. Göras var ett gammalt gårdsnamn i Alvik sedan början av 1700-talet, då gården hette Jörans. Så det var alltså en Görangård.

Numera är det modernt att återta gårdsnamnen igen, och det har kommit i bruk hos många moderna familjer med rötter i gamla gårdar.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Jazz på Näs Första vandringsledsrundan

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



