Flygplanstrafiken i TRV 2012

2012-01-26 at 03:44 Lämna en kommentar

Flygtrafiken på Thiruvananthapuram internationella flygplats (TRV) är i ständigt ökande. Jag analyserade trafiken i februari 2010 och nu efter två år har jag sett igenom flygtrafikstatistiken en gång till.

Du som inte är road av flygstatistik kan lugnt sluta läsa här och återkomma till min blogg i morgon.

Det är mycket frapperande att se att flygplan från antalet flygplatser (10) i Gulfländerna är dubbelt så många som antalet flygplatser (5) i Indien. Då räknar jag in att två flygplatser i nordöstra Saudiarabien får tillhöra Gulfländerna med flygplatserna i Riyadh och Damman som trafikerar TRV. Konstigt nog har TRV inte ens någon flygtrafik till Goa, vilket vårt cykelgäng i höstas fick känna på, då de blev tvungna att flyga över Madras i östra Indien för att ta sig tillbaka till Goa.

Antalet veckoliga landningar i TRV är nu uppe i 275 (1,6 landningar i timmen) vilket är 19 flera än 2010. Fortfarande sker emellertid 49% av alla landningar med flygplan som kommer från indiska flygplatser, medan 39% kommer från Gulfländerna och återstående 12% från de tre länderna Maldiverna, Sri Lanka och Singapore. Kuala Lumpur har strukits från listan sedan 2010, då den linjen inte gick så bra för Air Asia.

Tre nytillkomna flygbolag för inrikestrafik trafikerar TRV sedan 2010. Det är IndiGo, JetLite och spiceJet som tillkommit och alla dessa nya bolag gör att konkurrensen hårdnat och sänkt flygpriserna att flyga inrikes. Indian Airlines har slagits ihop med Air India och försvunnit i statistiken tillsammans med det nerlagda Paramount Airways.

Nya internationella flygbolag som börjat trafikera TRV är Saudi Arabian International och Tiger Airways från Singapore. Nyligen försvunna är Air Asia från Malaysia och ExpoAir från Sri Lanka. ExpoAir har numera bara ett flygplan för passagerartrafik, en 12-sittsig Cessna Grand Caravan, som de gör två flygningar om dan med till Jaffna från Colombo. Visst växlar antalet trafikerande flygbolag.

Så mullret från landande och avgående flygplan nerifrån flygplatsen ökar till oss på Mukkunni Hill och även ovanför oss eftersom flygledningen har intensifierat en inflygningsrutt över oss. Jag bor ju i ett skogsreservat s.k. ”Reserved Forest” med lägre population än omkringliggande områden, och jag får ta konsekvenserna därav.

Så bergsbrotten omkring oss har lite konkurrens även därifrån i förmågan att göra oväsen.

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Varuhuset Pothy´s Dagen då vi träffades

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


januari 2012
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

%d bloggare gillar detta: