Bonacaud eller Bonakkad

2013-11-10 at 04:42 1 kommentar

Hemma igen! Det blev en intressant rekognoseringstur igår upp till Bonacaud med min motorcykel.

På Googlekartan står det Bonacaud, medan det står Bonakkad på vägskyltarna. Då jag kom fram hette teplantagen Bonaccord, som tillhör Mahavir Planatations Ltd. Plantagen ligger på c:a 600 m.ö.h. med ett vägavstånd av 56 km från Mukkunni Hill.

Det är krångligt med stavning på namn som egentligen är skrivet med ett annat alfabet. Det blir lätt olika stavningar vid översättningarna. Då lokalbefolkningen säger namnet låter det mest likt Bonakkad, som det ju mycket riktigt står på vägskyltarna. Tyvärr har Google fastnat för en annan stavning, som inte riktigt hör hemma i kulturen.

Det blev svårt med småvägarna efter teplantagen. Jag tog mig upp till 700 m.ö.h., men där gav jag upp och återvände. Det får nog bli en tur till framöver, men mera om detta i en av de följande bloggarna.

Turen tog mig i alla fall åtta timmar, och jag körde totalt 12 mil med motorcykeln under dagen. Under den korta trippen hann kroppen bli tillräckligt mör, för att det skulle bli något mera gjort under resten av dagen.

Tornuggleungarna i takutsprånget ovanför mitt sovrum börjar bli flygga redan nu. Igår kväll satt jag och tittade på deras flygövningar, då jag kunde räkna in tre ungar tillsammans med sin båda föräldrar. Ifjol gjorde dåvarande kullens ungar sina första flygövningar först den 30 november (se min blogg för 2012-11-30), så de tycks vara ute ur boet tre veckor tidigare  i år.

Kråkorna har hållit sig borta från Mukkunni Hill fram tills i morse. Då blev det ett fruktansvärt kraxande  från en svärm på hundratalet kråkor i de närmaste träden. Efter några minuter flyttade sig svärmen till träden över vårt vaktstuga. Jag hoppas att det inte var någon av uggleungarna som gick åt.

Ikväll lär jag försöka räkna in hur många uggleungar som finns kvar.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Motorcykel upp i bergen Tefabriken i Bonacaud

1 kommentar Add your own

  • […] det meningen att Germund och jag tar två motorcyklar på en dagstur upp i bergen till Bonacaud (se blogg 2013-11-10) och kanske lite längre uppför bergssluttningen på en mindre väg som kallas trail på kartan. […]

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2013
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

