Tefabriken i Bonacaud

2013-11-11 at 02:10 Lämna en kommentar

Det var en beklaglig syn att komma tillbaka till Bonacaud, efter att jag inte haft tillfälle att återkomma till den 1000 ha stora teplantagen på nästan 30 år.

Det var en fin gammal brittiskägd plantage med 1500 anställda tills inpå 1970-talet, då den togs över av ett indiskt företag. Sedan gick det snabbt neråt, och på slutet betalade inte företaget ut lönerna till sina anställda.

Numera bedriver man en något mindre verksamhet i den gamla nerkörda fabriksbyggnaden, som bara är ett återstående skal av sina forna dar. Jag försökte få tag på den nuvarande chefen Krishnankutty, men han skulle vara tillbaka först om drygt en vecka. Sedan var det inte någon på plats som pratade engelska, och jag kunde inte skaffa mig ytterligare information.

Jag åkte vidare med motorcykeln uppåt bergssluttningen på småvägar, tills jag kom till ett ställe där jag inte kunde fortsätta. Jag gick omkring där och tittade på den gamla igenväxta vägen, men den var numera helt oanvänd.

Däremot drog jag på mig en massa blodiglar. Innan jag hann tänka mig för hade jag sex stycken fastbitna inne i skorna och lika många uppåt benen. Det blev ett blodigt jobb att få alla avlägsnade. Tyvärr hade jag inga tändstickor med mig, vilket skulle vara lämpligt att använda mig av vid ett sådant tillfälle.

Jag insåg att jag kommit in på en gammal sidoväg, som inte ledde någonstans, och jag beslöt mig för att inte åka vidare den här gången.

Återstår en intressant fortsättning vid ett annat tillfälle.

Entry filed under: Uncategorized.

Bonacaud eller Bonakkad Besök av Geethas brorsdotter med familj

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2013
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

