Mastodontmotorvägsprojekt i Indien och Kina

2013-11-17 at 05:28 2 kommentarer

I förrgår bloggade jag om ett pågående 248-mila motorvägsbygge NH7 i Indien, som skär landet mitt itu från norr till söder. Det är ett mycket välbehövligt mastodontprojekt, som jag hade nästan svårt att tro på, att det skulle kunna genomföras i Indien med dess olika politiska viljor och agendor.

Givetvis flyger tanken bort till Kina och deras olika mastodontprojekt. För snart 10 år sedan tog jag en en lokal långfärdsbuss från Vientiane i Laos till Yunnans huvudstad Kunming i sydvästra Kina. Jag fick åka på den gamla vägsträckningen, som följer ganska parallellt sträckningen för en ny 140-mila motorväg från den laotiska gränsen ända fram till Kunming, och jag kunde följa byggena längs hela vägsträckningen.

Den markanta skillnaden var att kineserna byggde motorvägen på pelare för att spara jordbruksmark och gamla byar, vilket bör vara en enorm nyskapande prestation. Den andra stora skillnaden var att kineserna byggde nästan hela sträckningen ungefär samtidigt, genom att engagera lokala företag som fick ansvara för varsina få kilometrar att bygga upp pelare och vägbank. På det sättet kunde kineserna klara av att bygga hela sträckan under några få år.

Indierna bygger direkt på marken förutom några flyovers i större städer. Sedan bygger de sträcka för sträcka i form av stora projekt. Alltså lite mera traditionellt än då de nyskapande kineserna kommer igång. Kineserna sparar mark och utvecklar lokal kunskap och teknik, som de har nytta av igen för nya projekt.

Eftersom NH7 i Indien går igenom flera jättestäder tar det sin tid att komma igenom dessa med stora motorvägar. I detta fall är det Bangalore i Karnataka, Hyderabad i Andhra Pradesh, Nagpur i Maharashtra och Jabalpur i Madhya Pradesh. I Jabalpur bygger man en vid detour förbi stan, medan den nya breda vägen skär rakt igenom de andra städerna. Det kommer att ta ytterligare många år innan det blir klart.

Det blir spännande att följa upp dessa båda jätteprojekt. Jag önskar att någon större organisation kunde göra en jämförande utvärdering av resultatet i form av en ordentlig samhällsanalys kring dessa motorvägar. I Indien är vägprojekt i denna storleksordning unikt, medan det i Kina är ett av de många.

Tala om vägbyggen!

Advertisements

Entry filed under: Uncategorized.

Filmen Kadhaveedu NH47:an

2 kommentarer Add your own

  • 1. Annicka  |  2013-11-20 kl. 05:57

    Vid Shanghaibesöket nu sept/okt åkte vi på dessa motorvägar som bitvis gick på pelare och de var både två-, tre- och fyrfiliga på sina ställen. Snabbt och smidigt att ta sig fram. Även järnvägarna har delvis byggts på pelare. Bara nya, största typ av stadsjeepar överallt. Äldsta bilen är Volkswagen Santana som är taxibil.

    Svara
  • 2. Göran  |  2013-11-21 kl. 07:03

    Trevligt Annicka att du uppmärksammade min blogg och att du har gjort egna erfarenheter av detta i Kina. Ja, det är inte bara i sydvästra Kina de bygger på det här sättet. Kinas infrastrukturutveckling imponerar, lite grann på samma sätt som tyskarna gjorde sina autobans på 1930-talet, bara det att kinesernas geografiska omfattning är så överväldigande och det gäller som du antyder både tåg och järnvägar.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2013
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

%d bloggare gillar detta: