Bok om kriget mot terrorismen

2013-12-05 at 04:39 1 kommentar

Under nattens timmar har Geetha flygit förbi mig högt upp i luften i ett Thaiplan men mycket längre norrut. Om sex timmar vid tiotiden svensk tid bär det sedan iväg från Arlanda till Helsingfors i ett SAS-plan.

I en tidigare blogg skrev jag om att jag håller på att läsa en under året nyutkommen bok ”The Thistle and the Drone – How America’s war on terror became a global war on tribal Islam” av professor Alexander Akbar Ahmed med ett ursprung från Pakistan.

Det finns mycket nytt och högintressant vetande i den boken, så jag har tagit mera tid på mig att läsa den än brukligt. Jag googlar upp kartor, geografi och historia samtidigt som jag läser för att ytterligare sätta mig in i faktiska förhållanden.

Boken har ett väl strukturerat upplägg i sex kapitel med det första som ett inledande och utredande kapitel. Sedan följer ett härligt kapitel om Waziristan där jag fått lära mig mycket om att förstå det här med hederskoder och revanchtänkande i ett något annat perspektiv än jag kunde tänka med mina tidigare svenskpåverkade och vinklade kunskaper.

De tre nästföljande kapitlen tar upp kriget mot terrorismen sett ur olika perspektiv från Bin Laden, Musharraf och Obama och tar upp dilemmat för var och en av dessa personer och vad de representerar. Mycket skickligt och initierat beskrivet av författaren, där han verkligen får tillfälle att visa upp sitt globala vetande och tänkande. Boken har fått mig att bättre förstå utgångspunkterna för deras politiska handlande, och jag har fått större förståelse för varför olika uppenbart mindre genomtänkta och felaktiga beslut har tagits av alla dessa tre parter vid givna tillfällen. Förståelse men inte ett accepterande!

Sista kapitlet kallar han helt enkelt ”How to win the war on Terror”, vilket återstår för mig att läsa.

Med mera kunskap om sammanhangen skulle mycket blodspillan och krig kunna undvikas.

Det vore enklare att befinna sig på en glob med bara Dalarna på.

Entry filed under: Uncategorized.

Hela bloggandet i Word Nya svenskar i Varkala

1 kommentar Add your own

  • 1. Ingrid Hans  |  2013-12-05 kl. 08:49

    Globen med bara Dalarna är ju lite hur man känner att det är här i Almo ibland (väldigt tillspetsat förstås). Häromdagen visades på TV, stora upplopp i Ukraina, stora upplopp i Thailand och i Almo hände det faktiskt också en sak: Toppen på byns julgran blåste av!

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2013
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

