Adventstider

2013-12-08 at 06:42 Lämna en kommentar

Det är söndag igen. Det hörs då jag stiger upp ur sängen efter klockan fem på morgonen.

Ur mörkrets djup hörs det veckoliga sammelsuriet av ljud från olika högtalare nerifrån slättlandet under mig. Det fascinerar mig hellre än stör mig, och jag sitter gärna på terrassen en stund och lyssnar in mig.

Ibland hittar jag familjärt igen någon strof från svenska kristna sånger som ”O store Gud” eller ”O sällhet stor”, men sjungna på malayalam om det är sång till musiken. Nu är det ju dessutom adventstider, och de kristna kyrkorna skruvar gärna upp volymen lite extra.

I fredags kväll, då jag passerade med min motorcykel, blev jag mycket imponerad av det arbete man lagt ner på utsmyckningen och försköningen inför advent av den i sig mycket vackra och moderna (7 år gamla) romersk katolska St. Xavierkyrkan i Peyad (se gärna bilden på Wikipedias beskrivning) på åtta kilometers vägavstånd från Mukkunni Hill.

Jag stannade till och med häpnad beundrade det sköna omkring mig. Det var kyrkan och det var kyrktomten med dess bedårande belysning, som de är så duktiga på härnere, och i kombination med den överväldigande adventmusiken som dånade ut över stan genom sina förstklassiga högtalare.

Det blev en mycket speciell adventsupplevelse.

Entry filed under: Uncategorized.

Sköna decemberdagar Tornugglefamiljen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2013
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

