En vattenspindels artisteri

2013-12-13 at 05:11 2 kommentarer

Den gångna natten blev en skönt skvalade regnvädersnatt, då vi kunde uppmäta härliga 25 mm regnmängder. Det var skönt efter tio dagar utan regn. Dessutom kröp temperaturen ner till 21,6 grader, vilket kändes verkligt fräscht.

Häromdagen då jag tittade ner i vattenspegeln i husets atrium blev jag mycket förbluffad. Det såg ut som någon hade lagt modelljärnväg på vattenytan.

IMG_0412 Atrium. Mönster

IMG_0410 Atrium. Detalj

Vid närmare påseende iakttog jag, att det hade bildats ett tunt grönt algaelager på vattenytan. I det lagret hade ett konstnärligt mönster med en förbluffande skicklighet bildats. Det tog ett tag, innan jag listade ut vem som var skapare till mönstret.

Nästa dag höll ett nytt mönster på att skapas, och jag såg att en vattenspindel som sakta rörde sig framåt på vattenytan, och det förunderliga mönstret bildades bakom spindeln.

Men jag undrar fortfarande hur den bildat ”stjärnorna” mellan ”spåren”. Har den hoppat över vattenytan och därigenom skapat ganska jämna ”fotsteg”? Hela vattenytan blev ett intressant mysterium för mig.

Ett av naturens ofta förbluffande skickliga artisteriunder!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Välkomnande på hundvis – kylig morgon Förunderliga kulturella uppgifter

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ingrid Hans  |  2013-12-13 kl. 09:31

    Vackert! Kul att du lagt ut bilder.

    Svara
  • 2. Inga-Lill  |  2013-12-13 kl. 12:53

    Så vackert!

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


december 2013
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

