Marockansk harira och hälleflundra

2014-01-31 at 06:41 1 kommentar

Igår avslutningshandlade jag. Det blev mest kryddor och olika te att ha i resväskan med mig hem till Almo.

IMG_0559 Lunchplats

I avslutandet ingick även ett återbesök på den nya fina restaurangen Villa Maya, som ju serverar stans absolut finaste mat.

IMG_0558 Gö lunchar 2

 

 

Jag fick ett trevligt avskilt bord med härligt porlande vatten strilande ner i ett par små näckrosdammar på båda sidor om mig. Att sedan restaurangen har den mest unika och trevliga arkitekturen jag sett här i världen på besökstoaletten är heller inte att förakta.

IMG_0554 Lamb Harira vid Villa Maya

Det fick bli en lammsoppa harira, som ju är en marockansk nationalrätt helt i min smak. För den som vill pröva på att göra soppan hemma själv finns här ett bra recept. Soppan serverades snitsigt i ett marockanskt bröd utformat som en skål. Så jag åt upp skålen med soppan.

 

Sedan följde en utsökt läcker hälleflundra. Ja, inte heller den var särdeles indisk vare sig som fisk eller tillagning. Men det är sällan jag kan gå på en fin restarurang och äta en hälleflundra för 45 kr.

Ett sådant tillfälle fick bara inte gå förbi.

Entry filed under: Uncategorized.

Övervakningssystemet Torrt efterlämnande

1 kommentar Add your own

  • 1. Ingrid Hans  |  2014-01-31 kl. 09:08

    Soppan såg onekligen spännande ut – liksom skålen. Vacker restaurang.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



