Snöväder på Dössberget

2014-02-10 at 07:48 Lämna en kommentar

Grannen Johnny och jag brukar av tradition åka ut och äta min första söndaglunch på något trevligt ställe.

IMG_0579

Trots det vintriga vädret med mycket snö och snöglopp i luften, drog vi iväg till trevliga Dössbergets Värdshus i Bjursås. Jag var dit i oktober i höstas, och jag blev så imponerad av både mat och natur att jag gärna gjorde ett återbesök.

Jag fick verkligen njuta av en högklassig svensk buffé med ett ordentligt smörgåsbord, som jag upplevde nästan som ett julbord. Nu passade jag på att ta igen något av den läckra mat jag missade i julas, då jag var i Indien långt från de svenska julborden.

Desserten var den något ovanliga rätten kalvdans, och det var en kärt återseende för både Johnny och mig.

IMG_0580

Det var vanskliga vägar i nollgradigt väder med riktning mot plus, och nederbörd som försvårade sikten och bildade snömodd. Johnny fick ta sin fyrhjulsdrina bil medan jag jag satt bredvid och mådde riktigt gott då vinterlandskapet svepte förbi.

Vägen över bergen mellan Leksand och Bjursås brukar vara mycket vacker och så även den här gången. Vi bjöds på snötyngda granar och vackert snöig vägbana uppe i byn Hisvåla 275 m.ö.h., som brukar bjuda på på mera vintriga förhållanden än omkringliggande nejder. Så även denna gång.

Härligt vinterväder och god svensk mat i gott sällskap. Det satt riktigt fint under min första svenska söndag i år.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

MHill i direktsändning Nya grannar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2014
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  

