Skolbussen i Almo

2014-03-03 at 06:12 Lämna en kommentar

Det är trevligt att det finns skolbarn i byn.

Vi har tre barn som troget varje vardagsmorgon stiger på morronbussen vid vår hållplats intill majstången. De står där i ur och skur, och jag kan se dom från mitt köksfönster, om jag tittar ut just innan bussen kommer. De är någon slags garant inför en framtid för vår by.

Det påminner mig om min skolbuss, då jag varje vardagsmorgon steg på den för sextio år sedan på nästan samma hållplats för att ta mig till realskolan i Leksand. Då var det ju vänstertrafik i Sverige och hållplatsen fick senare flyttas så att den passade högertrafiken.

Då stod fortfarande OllasPers vinkelformade lada kvar och bussen fick sakta in ordentligt för att ta sig förbi kurvan. Det var en fördel ibland, då det gällde sekunderna att hinna med bussen. De chaufförer jag kommer ihåg bäst var Brömsn och Kronblom. De kände igen varenda unge som skulle kliva på, och de visste i vilka hus vi bodde, så de spanade mot huset om vi var sena.

Det blev en vana att komma till hållplatsen under de sista sekunderna. Mor stod i övervåningens sovrumsfönster och hjälpte till med att lokalisera bussen, då den kom ifrån Alvik. ”Nu är den i Morgattu, nu är den vid Momasgården ”utnä Momases”, och nu passerar den missionshuset. Då var det bara 150 meter kvar för bussen att stanna vid min hållplats och då gällde det att sätta fart ut ut huset.

Det fungerade alltid med mors assistans.

Entry filed under: Uncategorized.

Moderns kropp till Thiruvananthapuram Styrelsemöte i hembygdsföreningen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



