Styrelsemöte i hembygdsföreningen

2014-03-04 at 06:57 Lämna en kommentar

Igår kväll hade vi verksamhetsårets första styrelsemöte i hembygdsföreningen.

Det är alltid lite spännande att komma igång med ett nytt år, speciellt då vi har förmånen att i år ha två nya styrelsemedlemmar. En av dom är Anders Eriksson, lärare på Siljansnäs skola med stark relation till Almo, eftersom han är gift med Bond Ulla-Britts dotter. Ulla-Britt hade alltså sin uppväxt bara två gårdar från det hus, där jag bor.

De två viktigaste punkterna var styrelsens konstituering och bestämmande av årsprogrammets utformning. Redan på årsmötet beslutades att jag fortsätter som ordförande under ytterligare ett år. Innan hade jag klart meddelat, att det kommer att bli mitt sista år i den här styrelsen, där jag har suttit med sedan 2003 med tre års avbräck för mina internationella jobb i Asien och min publicering av Markusboken tillsammans med Pär-Erik Back.

Fortfarande har vi två ledamöter kvar från 1990-talet, Britt Pellas och Kerstin Erkers. Nu tog Inger Carlsson över sekreterarfunktionen efter Britt, och det blev en viss förnyelse i denna viktiga funktion. Ulla-Britt Plars, som var äldst i styrelsen lämnade sin plats till Inger Axelros från Tasbäck, som länge har varit med i både den lokalhistoriska gruppen och dialektgruppen. Hon är alltså till viss del ganska inkörd i föreningen.

Hembygdsföreningens årsprogram är ganska traditionell, som sig kanske bör, med bl.a. gökotta, midsommarfirande, Siljansnäsdag, julmarknad och nyårsvandring. Sedan tillkommer fäboddagen, en smedjans dag och en nytt för i år ”skolans dag”.

Jag tror att det kommer att bli ett intressant hembygdsår för bygdens befolkning. Fortfarande har hembygdsföreningen sin givna plats i bygden.

Entry filed under: Uncategorized.

Skolbussen i Almo Geetha tillbaka till Myanmar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



