Granberget då och nu

2014-03-11 at 05:58 Lämna en kommentar

Jag har tidiga minnen från Granberget.

I augusti 1959 arbetade jag som skogspraktikant för ”Bǟrrshlâjä” (Stora Kopparbergs Bergslags AB) som prickare vid en stämpling uppe på Granberget. Olle Eriksson var ny skogvaktare, och det var förman Bo Vingä som ansvarade för stämplingen.

På den tiden krävdes det fem års varierad skogspraktik för att ta sig in på en skogsskola, där vi sedan utbildades till skogvaktare. För att skaffa mig den praktiken var Olle en god supporter som hjälpte mig att lägga upp min praktiktid rätt.

Att stämpla innebar att man högg en blecka på de träd, som senare skulle avverkas. Här var det fråga om en slutavverkning, och det skulle bli ett hygge. Stämplingsgänget gick från träd till träd, bleckade och ropade diametern i tum på det stämplade trädet. Jag svarade diametern tillbaka och prickade in trädet i mitt protokoll.

Avverkningen utfördes under vintern 1960, men då var inte jag med.

Under ett par varma majveckor 1961 var jag däremot med och planterade gran på det nyöppnade hygget. Min gamle realskolekamrat Arne Nordh var med i planeringslaget. Han tog av sig sin skjorta i det vackra solskenet första dagen och sedan inte mer, då hans ryggskinn nästa dag var knallrött av det intensiva solskenet.

Då jag skidade fram genom spåret undrade jag lite filosofiskt, om jag möjligen körde över några gamla granrötter nere i jorden, som växt upp från någon av mina satta plantor. Inte kunde jag tänka mig att de nyplanterade träden skulle förtidsavverkas, och det skulle bli en skidbacke istället för en vacker skog.

Nu har vi istället fått en oerhört vacker utsikt, som jag tror att folk uppskattar mera än om min ditplanterade skog skulle stå kvar.IMG_0594 Vy västerut

IMG_0593 Vy Sijansnäs

Entry filed under: Uncategorized.

Sol på Granberget Vårtecknen strömmar in

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



