Vårfåglars ankomst

2014-03-13 at 02:28 Lämna en kommentar

Under 1956-1963 följde jag stannfåglarnas första sång och flyttfåglarnas ankomst ganska intensivt här i Almo.

Jag gjorde då noggranna anteckningar, som nu är mycket intressanta att jämföra med dagens iakttagelser ett halvsekel senare.

Av de fåglar jag hörde eller såg i förrgår har jag under åttaårsperioden 1956-63 följande tidigaste noteringar:

Grönfinksång flera år under februari och gulsparvsång 28 februari 1957.

Gräsand 23 mars 1963 och knipa 3 april 1958. På den tiden hade vi inte svanar i Alviken under vårmånaderna. Den tidiga islossningen i Alviken i år är tydligen ytterst ovanlig, och jag har ingen notering om något motsvarande fall.

Staren kom tillfälligt 4/2 1957 men försvann och återkom inte förrän den 16 mars. År 1961 anlände den första staren den 8 mars.

Sånglärka 7/3-59, 8/3-60 och 8/3-61 och tofsvipa 21/3 1959. Bofinken kom 1961 den 18 mars.

En annan tidig ängsfågel är storspoven, men den har aldrig visat sig tidigare än  3 april 1957 i mina anteckningar, under normalår dock 9-13 april.

Årets tidiga vårfåglar är alltså inte så väldigt unika, men visst är de rejält tidiga.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vårtecknen strömmar in Ny plank till vandringsleden

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



