Kongofilm på Visirbio

2014-03-18 at 05:59 Lämna en kommentar

Trots snö och kyla förser oss flyttfågeln bofinken med vackra vårliga drillar mitt i byn. Den ger onekligen en härlig försmak om kommande vår.

Visirbio i Leksand har funnits sedan 1956, men av olika anledningar har jag inte satt min fot i denna lokal. Inte förrän igår kväll!

Jag har vid ett flertal tillfällen tyckt att det är hög tid att se någon film i den här lokalen, men det har ändå inte blivit av under dessa närmare 60 år den har funnits. Ibland visar de riktigt intressanta filmer, och det vore nog värt flera besök utan att vänta sextio år till.

Igår kväll tog jag mig alltså i kragen och såg filmen ”De dansande andarnas skog” en film som är inspelad bland det nomadiska Mbenga pygmefolket aka i Kongo-Brazzaville.

Det kanske inte var den rätta filmen för mig eftersom jag tråkades av innehållet, och tyvärr tyckte jag inte att det var värt ett besök. Det som intresserade mig var hur en filmare gör en film om ett isolerat och okänt folk i Kongo.

Efter föreställningen tyckte jag mig inte veta mera om detta folk, eftersom det gavs alldeles för lite fakta och filmen gav mera av känslor och attityder. Samtidigt tycker jag mig att filmen ger en sned och gammaldags förvanskad bild av hur Kongo är i dagsläget. Åja, filmaren ville väl hitta igen något av akafolkets kultur innan det försvinner i det framväxande samhället.

Och jag, jag kunde gå hem och googla på akafolket för att få lite mera kunskap om detta folk och dess kultur. Det hade egentligen räckt för mig.

Nu har jag i alla fall varit in på Visirbiolokalen, och jag hoppas på att framöver få ett mer lyckat tillfälle att se en film.

Entry filed under: Uncategorized.

Årsmöte på Kulturbanken Näsbyggebyns vandringsleddel

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



