Manskörskonsert uppe på fjället

2014-03-21 at 05:44 Lämna en kommentar

Igår kväll var jag med Siljansnäs manskör och sjöng i Sälens fjällkyrka.

Det blev några återbud i kören, så det räckte med tre bilar som körde de 15 milen upp, men mansbesättningen räckte till även för att sjunga.

Cirka 50 personer kom och bänkade sig ner och lyssnade som tacksam publik i den lilla fjällkyrkan, vilket var dubbelt så mycket än det vi kunde ha förväntat oss. Utanför blåste det, och snön virvlade omkring utanför kyrkans väggar med dess goda värme inomhus, och det gav en härlig inramande stämning och atmosfär.

Det är en vacker  liten kyrka med mycket naturmaterial från trakten. Altaret var av lokal sandsten, predikstolen av en rejäl granstubbe och dopfunten av en härlig och unik sälgstubbe. Kyrkan, som tillhör Lima-Transtrands försmling, är säkert en tillgång för fjällresenärerna, som inte har mycket av kulturellt utbud i övrigt uppe på fjället.

Det gick bra, och det var roligt att sjunga. Trots att konserten började klockan sju var jag tillbaka till Almo strax efter elva.

Helst hade jag emellertid stannat kvar uppe på fjället och nyttjat dagens vackra solsken däruppe, men jag fick inte någon annan körmedlem med mig för ytterligare eskapader.

Så nu är jag hemma i Almo igen efter snabbvändan upp till fjällvärlden.

Entry filed under: Uncategorized.

Till Sälens fjällkyrka Förändringar i Sälen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



