Kontakter genom Facebook

2014-04-07 at 12:53 Lämna en kommentar

Ett stilla vårregn faller över Almobyn. Mysigt för en innedag.

Regnet kommer att sakta strila tills på onsdag morgon, och det behövs för att aktivitetena i jorden skall komma igång. Efter dessa regn kommer grönskan igång. Ja, då är det väl vår!

Min blogg har pågått under närmare sex år, men i Facebook har jag mest bara haft mitt namn. Jag använder mig knappast av den, och jag känner mig närmast fånig av att sitta och gilla.

Men Facebook är ju fenomenalt bra, då det gäller att hitta igen folk, medan bloggskrivandet blir mera ordig och jordig och mindre dialog. Visserligen går det att kommentera på bloggen men den kommunikationen är inte lika snabb och smidig som på Facebook.

I förrgår testade jag efter en lång tid att skriva några rader på min Facebooksida. De raderna innehöll ett torrt konstaterande på svenska, att jag bloggar istället för att skriva på Facebook och avslutade med min bloggadress.

Till min förvåning kom resultatet ganska omedelbart med ovanligt många bloggbesökare. Inom sex timmar hade jag besökare från fyra länder Sverige, Norge, Vietnam och Indonesien. Det stämmer ju att det bl.a. är i dessa länder jag har mera personliga utländska kontakter.

I Vietnam var det en av de tolkar jag hade i Bai Bang-projektet i början av 1980-talet. Han heter Nguyen, och det var ju trevligt, att han så snabbt hittade igen mig och dessutom hörde av sig. I Indonesien var det min tolk Politarius i Borneoprojektet i början av 2000-talet som nu hörde av sig. Det känns förunderligt.

Det kanske inte är så tokigt med Facebook ändå.

Entry filed under: Uncategorized.

Geetha till Yangon Bloggkreativitet

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



