Bloggkreativitet

2014-04-08 at 07:38 Lämna en kommentar

Med risk att bli tjatig måste jag igen uttrycka min beundran för bloggaren Carl Bildt.

Missförstå mig rätt! Det är inte hans politik jag beundrar, men det är hans arbetskapacitet och informativa förmåga. Han är onekligen rätt man på rätt plats som utrikesminster, eftersom han tycks klara av att sköta sin roll och jobb som utrikesministerroll vid sidan av hans viktigaste och självpåtagna roll att vara EUs mest resande representant i  EUs utrikesfrågor.

Jag blev nästan svettig av att igår morse läsa hans informativa och intressanta blogg bestående av 28 stycken. Många korta stycken och några bestående av bara en mening, men ändå. Att skriva detta direkt efter att ha landat i Kabul efter att ha suttit på flygplatsen i Dubai mitt i natten under tre timmar, efter att ha haft en mycket intensiv dag i Turkiet dagen innan och sedan förväntas ha en mycket intensiv dag idag i Kabul. Det visar en del av hans intresse för sin uppgift. Men hur lite sömn behöver egentligen karln Carl?

Åja, han hann väl skriva en del av bloggen redan i Dubai. Men ändå! Dessutom hann han med att skriva en liten twitter under morgonen på engelska för hans internationella läsarkrets. Han vill ju vara internationell!

Mitt sätt att skriva min blogg är att hitta stolpar under dagen innan, ha bloggen preliminärt nedskriven innan jag går och lägger mig och lägga min sista hand på den under morgonen innan den publiceras. Detta i idealfallet! Ofta blir det väl ändå att det inte blev några stolpar skrivna under dagen, jag är för trött på kvällen för att skriva och bloggen blir försenad till långt frampå förmiddagen med ett mediokert innehåll. Mänskligt?

Redan under min aktiva tid i projektarbete hade jag som vana, ja nästan som princip, att inte skicka eller lämna in min rapport samma dag som jag skrivit den. Efter att ha sovit en natt efter nedskriften brukar det finnas en hel del jag vill ändra på, och som jag då kan göra innan publiceringen. Det är verkligen en stor skillnad mot Facebookskrivandet, då man snabbt slänger ur sig en mening då och då under dagen och sedan inte ha chansen att ändra felaktiga ordval efteråt.

Ja, inte heller Carl skriver sin blogg med 28 stycken varje morgon efter ett tröttsamt dygn. Det är kapaciteten jag beundrar, och hans förmåga att på ett öppet och personligt sätt informera så att de flesta förstår, och så att vi andra vanliga dödliga kan få en liten uppfattning om att han verkligen har förmåga att uträtta och också gör det.

Entry filed under: Uncategorized.

Kontakter genom Facebook Tennis på gång

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



