Fritidsstugan i Alvik

2014-04-10 at 01:40 Lämna en kommentar

Ända sedan 1950-talet har vi haft en fritidsstuga i Alvik. Det var far min som byggde den, efter att han renoverat klart i huset i Almo.

Då den var nybyggd under mina tonår nyttjade jag den en hel del, och det blev ett ställe, där jag gärna höll till med mina vänner.

Sedan kom andra tider, då jag inte var kvar i Almo mer än att jag besökte. Stugan blev undernyttjad med bara ströbesök av mina föräldrar som dock skötte hus och tomt. Speciellt mor gillade att göra i ordning en kaffekorg och åka dit med far. De kom ifrån Almo för några timmar och de gillade att vara i Alviksstugan och pyssla.

Numera är jag inte där mer än för att klippa gräsmattan. Då vi har gäster kommer dock stugan ibland väl till pass för övernattningar, eftersom vi inte har någon gäststuga på gården i Almo, och Alviksstugan fyller ett ändamål.

Nu har Maina och Björn fått ta mera ansvar för eventuell gästverksamhet. Visserligen bor de ända nere i Malmö, och de har inte mycket tid att vara i Siljansnäs.

De har dock lagt upp information på engelska på nätet (https://www.airbnb.com/rooms/2740932) om stugan och villkor för hyra för de som är intresserade.

Så för de i bygden som har gäster och behöver övernattning, kan höra av sig på nätet genom att direkt göra intresseanmälan på airbnb-adressen ovan, som sköter bokningarna av huset. Sedan får väl jag se till att nycklar finns tillgängliga och att huset är i ett städat skick.

Entry filed under: Uncategorized.

Tennis på gång Hembygdsföreningens årsprogram

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



