Första vilda blommorna på gården

2014-04-23 at 07:45 Lämna en kommentar

Trädgårdarna i Almo är i början av sin vackra period med en ny blomsterskrud. Värmen har satt fart på all växtlighet.

I min trädgård tittar jag på de vilda blommor som kommer naturligt upp. Dessa är så obetydliga att de knappt syns.

IMG_0655Det börjar med backskärvfröet, som växer ymnigt på Ollas granntomt, så det bildas en gråvit matta. Jag tror dock inte att det är många som tänker på att den finns där, och ännu färre som kan namnge den.

IMG_0654

 

Sedan följer den vanliga vita sandtraven som växer på torr mark, och trivs på den sandiga jordmånen på min gård. Även den går lätt förbi en vandrares ögon i all sin obetydlighet.

 

 

 

 

IMG_0651 Almo scillaScillan är ju odlingsväxt, men den har förvildats på gården, så att den lyser upp med sina klarblå blommor här och där. Det får den göra tills det är dags att ta fram gräsklipparen, som är ett mycket effektivt sätt att att ta död på de blommor, som försöker ta sig upp.

 

Därför har jag under de senare åren lämnat ett område från gräsklipparens vandalism framför huset, och det området har fått representera den myckenhet av ängsblommor, som annars skulle finnas där det blivit gräsmatta istället.

Vad som är mest vackert är sedan en smaksak. Gräsmattan ser i alla fall mer välskött ut än en vildvuxen äng, och är vad folk i allmänhet vill ha med vårt kulturella tänkande.

Geetha har inte riktigt förstått sig på det tänket än, och hon förvånas varje gång jag tar ut gräsklipparen.

Med en suck låter hon mig dock fortsätta att sätta fart på detta osande väsnande.

 

Entry filed under: Uncategorized.

Bildvisning i bystugan Fars gårdshörna

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



