Fars gårdshörna

2014-04-24 at 06:55 Lämna en kommentar

Ännu är nätterna kalla. Det var sju minusgrader nu under morgonen. Jag tror inte att så kyliga temperaturer kommer igen för nu ska dygnstemperaturen bli högre.

Min far satte sig gärna under vackra varma försommardagar med morgontidningen i husets hörna in mot gården.

IMG_0656Jag har tagit över den hörnan, som vetter mot sydost och effektivt skyddar mot kyliga vindar. Igår blev det årets premiär i egenskap av frukosthörna ute i det sköna vårsolskenet. Att sätta sig där är alltid en erinran och påminnelse om min fars sista försomrar i Almo.

Ibland funderar jag på att i tidens anda inrama hörnan med ett par glasväggar, men det slutar alltid med att jag uppskattar att uppleva växlingarna i naturen som de är, och att jag inte vill stänga ute småfåglarnas ivriga småläten och drillar. Och hörnan är kvar som den är.

Den här veckan blev i alla fall den vecka då trädgårdsmöblerna kom ut i friska luften. Det kommer ännu att bli kalla bakslag, då jag helst sitter inne och njuter av vedpannans värme, men sedan kommer alla trädgårdsmöblerna ut på gräsmattan, och det kommer efter hand att bli skönt att få sitta i skuggan av det gamla äppelträdet, som dominerar hela gårdsplanen.

Nu ska resten av den här veckans härliga vårväder avnjutas.

Entry filed under: Uncategorized.

Första vilda blommorna på gården Tjipp-tjapp eller monsun

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



