Hönsbytardag i Almo

2014-05-05 at 06:29 Lämna en kommentar

Idag tycker jag Almoborna ska passa på att vara ute och njuta av solen.

Visserligen kommer lufttemperaturen inte att vara särdeles hög, men vi kommer nämligen att begåvas med mera snö eller kanske bara snöglopp i övermorgon. Det ser ut att årets aprilvädret halkar sig kvar även in i maj månad.

Medan vi jobbade på för fullt i vandringsleden i förrgår förberedde man en hönsbytardag i gamla Bolénsgården i Östra Almo.

Då jag återvände hem för lunch stod cirka 70 bilar parkerade på alla möjliga ställen i Östra Almo. Det var första gången jag har sett eller ens hört talas om en hönsbytardag, och detta med att ha några egna värphönor är tydligen något som står högt på modet just nu. Jag blev mäkta förvånad över det stora intresse denna hönsbytardag tilldrog sig. Folk vill ju äta mer och mer lokalproducerat. Ja, t.o.m. så lokalt att det ska vara egenproducerat.

Även igår, då jag råkade stå vid majstången, stannade en bil intill mig. Ett ansikte stack ut genom bilfönstret och frågade efter vart hönsbytardagen pågick. Paret blev mäkta förbluffade, då de upptäckte att de tagit fel på dag.

Det var bara att snopet återvända hem igen. Utan hönor!

 

Entry filed under: Uncategorized.

Fint jobbat på vandringleden Körsbärsblomning

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



