Trolskt skimmer och klockeklang

2014-05-13 at 05:34 Lämna en kommentar

Morgonens första solstrålar är mycket vackra.

Idag är de extra vackra, eftersom det är molnfritt just där solen går upp, och molnen på den övriga himlen milt reflekterar ner strålarna så att det uppstår ett trolskt skimmer. Snart förvinner solen bokom molnen för idag, men i morgon ska den vara tillbaka igen med mera ljus och värme.

Från och med dessa dagar kan jag inte se själva soluppgången 04.45 från mitt sovrum. Uppgången har förflyttat sig mot norr så pass mycket att Ollas ladutaknock skymmer horisonten just där solen går upp. Nu får jag vänta tills i slutet av juli, innan solen har återvänt tillräckligt långt söderut, så att ladan inte skymmer.

Vinterns avverkningar avlägsnade de träd, som skymde min sikt mot kyrktornet. Jag misstänkte att efter lövsprickningen skulle lövträdsgrenar börja skymma igen. Det ser emellertid ut att jag har tur, att inga sådana träd tycks stå i vägen, och jag skulle kunna se kyrktornet året runt. Åtminstone så länge inte nya träd har växt upp.

Samtidigt borde vi i centrum av byn kunna höra klockklangen från tornet ljudligare med färre träd som skymmer. Om det är så har jag inte med mina öron kunnat höra någon direkt skillnad. Vi hör klockklangen, men jag tycker att den ljuder som vanligt. Aldrig störande, men den finns där, och den ska finnas där.

Den tillhör vår djupt inrotade kultur i vår bygd.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Kinaböcker, om missionen hundra år sedan Sista-för-säsongen-möten

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



