Back Sven Hjalmar Berglund

2014-05-26 at 06:34 8 kommentarer

För tre dar sedan bloggade jag om kända avlidna Almobor https://skarner.wordpress.com/2014/05/23/siljansnas-kyrkogard/

Den person som framträder klarast bland dagens levande Almobor tycks vara Back Sven Hjalmar Berglund  (1920- 1998). Sedan må vi tycka att kommunalpampen Jones Anders eller företagsgrundaren Erik Skalk skulle vara väl så självskrivna för en sådan utmärkelse.

Ibland är det märkligt hur folks uppfattning om andra människor skiftar över åren. Under många år, ja kanske under hela sin levnad har folk i byn något av sett ner på Sven, som hade det så svårt med spriten och inte lyckades få till någon ordentlig livsföring.

När Sven var bara tre år gammal emigrerade hans far till Canada och lämnade hustrun Back Maria Matsdotter från Östra Almo och sina två barn Frida och Sven kvar på Backgården i Västra Almo. Fadern hörde aldrig mer av sig, och det sörjde Sven mycket över. Modern Maria fick kämpa för den lilla familjens försörjning, och Sven fick men för livet av sin svåra barndom. Även Marias bror Johan bodde på samma gård, där hans söner Erik, Gunnar och Einar växte upp som barn.

Själv har jag de närmaste minnena av Sven, då han bodde i det gamla dåliga Näsjerkeshuset, som i min barndom var det närmaste grannhuset. Det hände några gånger att jag tog gitarren med mig och gick in till honom och han tog fram dragspelet. Det var lite av högtidsstunder.

Varför blev då Sven efter sin död så positivt ihågkommen trots att han oftast betraktades som en slarver, som inte kunde sköta sitt liv? Helt säkert beror det på, att han var en så oförarglig person, som inte gjorde någon människa förnär, vare sig Sven var under inverkan av alkohol eller inte. Han hade trots svåra yttre förhållanden en glad och positiv personlighet.

Med sitt munspel i fickan har han glatt många personer närhelst det passat, och han tog gärna fram sitt dragspel och sjöng om himlen. Han var mycket religiös till sin läggning, vilket kom fram i många sammanhang. Jag kan inte komma på mig att ha hört från någon, att Sven yppat ett ont ord om någon medmänniska.

Det blev hans storhet.

Entry filed under: Uncategorized.

Med manskören till Sångs Böcker om tidiga missionärer i Kina

8 kommentarer Add your own

  • 1. Ingrid Hans  |  2014-05-26 kl. 07:40

    Tack för det här inlägget om Back Sven. En oförarglig människa, rapp i munnen, glad och med mycket humor.

    Svara
  • 2. Börje W  |  2014-05-26 kl. 08:40

    För er som vill återuppleva Back Sven, så finns ett klipp på You Tube,
    där han på sitt munspel framför nationalsången

    Svara
  • 3. Göran  |  2014-05-26 kl. 08:50

    Tack Börje! Jag känner till klippet, och jag letade efter det då jag skrev min blogg. Vad är adressen på Internet?

    Svara
  • 4. Göran  |  2014-05-26 kl. 08:55

    Vet någon vem som filmade klippet och vilket år?

    Svara
  • 5. Börje W  |  2014-05-26 kl. 09:47

    Hittade klippet via google, filmat vid midsommar i Almo 1989 (Örjan )
    rubriken är Back Sven i Siljansnäs.
    Instrumentet kallas Harmonika

    Svara
  • 6. Göran  |  2014-05-26 kl. 09:50

    Fint Börje, men vad är adressen till klippet på Youtube

    Svara
  • 7. Göran  |  2014-05-26 kl. 09:54

    Ok jag hittade klippet: https://www.youtube.com/watch?v=jh6axa5auqs Det är Åke Alms röst som tackar Sven.

    Svara
  • 8. Barbro Lööf  |  2016-06-05 kl. 07:48

    Hej,Back-Sven var min snälla morbror,jag bodde hos honom och min mormor Maria som liten.Håller med om det skrivna men vill tillägga att morfar var hem från Canada 1946.M.v.H. Back-Barbro.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



