Blogg tre om Kinaböcker

2014-05-28 at 04:54 Lämna en kommentar

Det här får bli min tredje och sista blogg om Kinalitteratur för den här gången. Ute i min boksamling i min gamla hölada har jag två hyllmeter om detta land, så det finns lite böcker att ta av.

Men jag har inte hittat någon bok, som beskriver ett intressant kinesiskt öde tidigare än mitten av 1900-talsseklet och därigenom beskriver från insidan något av den mycket intressanta kinesiska kulturen, som är så främmande från vår egen kultur.

IMG_0698 Böcker KinaromanerDärför är det extra intressant att få läsa Drakens by (1981) av Yuan-Tsung Chen och Tårarnas bärstol (1978)av Chow Ching Li. Dessa två självbiografiska böcker beskriver mycket av den kultur i gamla Kina som vi västerlänningar inte vet så mycket om. Det är främmande kulturer, och det är med förundran vi försöker tränga in i och förstå, att människor bara tänker på det sättet de beskriver.

Yuan-Tsung Chen var en stadsbo som vid 17 år ålder år 1949 frivilligt gick ut i den isolerade landsbygden i en annan del av Kina för att ägna sig åt införandet av den nya revolutionerande kommunistiska jordreformen. Det blev riktigt spännande att få följa hennes upplevelser och sedan slutligen få inse, att det hon med mycken möda och svårigheter utförde, även efteråt tyckte att hon verkligen gjorde något gott för något hon trodde på Ett prov på ung entusiam.

Chow Ching Li gifte sig i Shanghai som 13-åring mycket motvilligt år 1949 in i en rik affärsfamlj. Hon visade sig vara en stark personlighet, och det blev många komplikationer och kulturkrockar, som det var intressant att som läsare att få en inblick i. En så främmande värld!

Efter att jag gifte in mig i det kulturellt starka Indien har jag fått uppleva en hel del av kulturkrockar och ibland intellektuellt svåra situationer, där det har varit svårt att förstå och ibland acceptera med min västerländska bakgrund. Efter att ha läst dessa två böcker tycker jag nog ändå, att det hade varit så mycket svårare att gifta sig in i en gammal kinesisk kultur.

Hela tiden får man lära sig att kultur är något man måsta närma sig med ömhet och långsam insikt och förståelse. Det är så lätt att i oförstånd döma en given situation och säga att detta är fel.

De två böckerna gav nya insikter.

Entry filed under: Uncategorized.

Böcker om tidiga missionärer i Kina Kyligt och nattfrost

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



