Storspov och kornknarr

2014-06-25 at 07:01 Lämna en kommentar

I Kerala är det monsuntider.

Det är behagliga temperaturer på cirka 28 grader med sol uppblandat med uppfriskande regn mest varje dag. Jag tillbringade ju monsunen där nere ifjol, och jag njöt av det behagliga klimatet. I år är jag däremot hemma i Almo.

Här hemma kan vi nu se de första tecknen på att hösten börjar närma sig. Vid en kvällspromenad igår kunde jag se hur storspovshonorna samlar ihop sig i flockar. De har gjort sitt jobb här uppe högan nord med att producera årets kullar av ungar och kan nu börja dra sig söderut. Hanarna blir emellertid kvar och föder upp ungarna och ser till att de blir flygga och kan dra sig söderut då det blir dags.

Fågelsången har avtagit och det var bara enstaka individer av lövsångare, trädgårdssångare och någon till som höll igång. Det kändes tyst efter all den rikedom av läten och sång jag fått uppleva under de senaste veckorna.

Inga-Lill och Lennart har hört kornknarren några kvällar ute på åkrarna omkring där de bor, men den behagade vara tyst då jag var ute. Den har numera blivit en ovanlig fågel jämfört med förhållandena under min tonårstid i Almo.

Men den kornknarr vi har ska väl hålla på ytterligare några sommarkvällar.

Entry filed under: Uncategorized.

Rustikt enkelt gästboende Regnsmatter och lammkött

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2014
M T O T F L S
« Maj   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

