På museer och hos kalvinisterna

2014-10-03 at 09:06 Lämna en kommentar

Idag blev det ett besök på Etnologiska museet här i Budapest.

Att vara gammal är en fördel vid dessa museibesök, eftersom man kommer in gratis på alla statliga museer om man är över 70 år. Det innebär att jag först kan göra ett kort besök och senare återkomma för att gå lite mera på djupet. Ett typiskt sådant är nationalmuseet som erfordrar ett återbesök.

Då jag var yngre gick jag aldrig på museum, men det tillhör nog åldern att inse värdet av dessa institutioner.

Eftersom jag aldrig varit i en reformert kyrka hos kalvinisterna passade Geetha och jag igår på att besöka deras huvudkyrka i stan på deras kvällsgudstjänst.

Det var en intressant erfarenhet, eftersom jag redan känner till och har läst mycket om kalvinisterna. Deras avsteg från katolisismen är t.o.m. äldre än protestantismen och kom till under början av 1500-talet. Kyrkorna är mer spartanska än i våra lutherska kyrkor och inte minst gudstjänstordningen, som är ytterst förenklad och olik både lutherska kyrkor och moderna frikyrkor.

Det är intressant att få bredda sina erfarenhetsramar ytterligare.

Entry filed under: Uncategorized.

En dag i Tokaj med Gabor Maina i magasinet Funzine

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2014
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

