Reselitteratur på nerresan

2014-10-25 at 03:20 Lämna en kommentar

Inför resan ner från Sverige köpte jag med mig tre böcker.

Det var Jan Guillous nyaste ”Att inte vilja se” som fick prioritet, och även den här gången tycker jag att det har blivit en mycket läsvärd bok. Jag gillar ju hans författarstil och hans djupgående research han gör inför varje bok.

Han lyckades få med väsentliga skeenden och skeenden bakom det officiella på ett initierat sätt, så att det blev en nutidshistorisk spännande upplevelse att läsa boken. Det har blivit intressant att få följa familjen Lauritzen genom livet, och nu har en andra generation kommit in i ett aktivt sammanhang.

Den andra boken var Kristin Lundells ”Busskungen”.  Det var Kristins pappa Sven och jag som år 1975 startade upp råvaruförsörjningsaktiviteterna i det i Sverige mycket välkända Bai Bang-projektet i Vietnam, som har varit och är det största enskilda biståndsprojektet Sida genomfört. Kristin var då ännu inte född, men jag har följt henne genom livet, senare i livet i Svenska Dagbladet och senast i Aftonbladet.

Det är roligt att hon nu har kommit ut med sin första ”hembygdsbok” från Våmhus i Mora, om Martis Jerk som blev Eric Wickman då han kom till Amerika. Det var han som startade de berömda Greyhoundbussarna, och det blev en intressant skildring av en lyckosam entreprenör från Siljanstrakten. Du kan se henne i en intervju på svtplay.

Den tredje boken fick bli en pocketupplaga av Henning Mankells ”Mördare utan ansikte”, ytterligare en kriminalroman om Kurt Wallander. Efter Stieg Larsson har jag sökt mig till Henning, då jag vill ha en underhållande kriminalroman.

Jag har upptäckt att en pocket passar perfekt i min sidoficka i min byxa då jag reser, och det är lätt att ta fram och läsa när som helst under resans gång. Annars föredrar jag att ta med mig rejäla inbundna böcker, som platsar väl i min bokhylla i sovrummet.

De blev tre väl valda böcker.

Entry filed under: Uncategorized.

Tre dagar i Stockholm Uppfarten i bild

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2014
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

