Djungelbrand

2014-11-01 at 02:05 2 kommentarer

IMG_0801 DjungeleldblommorTack Ingrid för gårdagens identifieringar av de tappert kämpande men blommande buskarna på den karga berghällen. Snyggt jobbat!

Det ser ut som det brinner inne i djungelsnåren invid vaktstugan.

IMG_0800 Djungeleldblomma 2

 

 

 

 

Det är en slingerväxt som blommar med rent fantastiskt vackra blommor. Naturen har skapat dom att efterlikna eldslågor. Det har naturen gjort på att mycket konstnärligt och frapperande verklighetstroget sätt. Ett naturens under!

IMG_0799 Djungeleldblomma 1Återigen vet jag inte vad växten heter och åter frågar jag efter hjälp från mina bloggläsare, som ju menas grannen Ingrid i Almo, så länge hon gillar att slå sina växtböcker och relaterade filer på Internet. Det verkar vara ett nöje för henne, men det lär dröja innan hon kommer hit på plats och botaniserar.

 

 

Under tiden fotar jag och Ingrid sätter namn på mina fynd.

Entry filed under: Uncategorized.

Blommande buskar på berghällen Våra skalbaggar

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ingrid Hans  |  2014-11-01 kl. 11:30

    Blomman heter Gloriosa superba (Klänglilja) jag har faktiskt haft en själv. I en kruka under sommaren. Vacker – men giftig!

    Svara
  • 2. Göran  |  2014-11-01 kl. 12:00

    Tack! Den är oerhört vacker då en klunga lyser upp inne i den djupa grönskan.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


november 2014
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

