Mynafågeln tillbaka

2015-01-30 at 03:07 2 kommentarer

IMG_0970 Smällblomma 2Hemma i Almo har vi en ”smällväxt” som växer vid vägkanten, åtminstone mera förr i min barndom. När man trycker ihop fröhuset uppstår en liten knall. Som barn tyckte jag det var roligt med dessa knallar.

Här har vi något av en motsvarande växt. Den växer frodigt i det torra bergspartiet till en lika höjd som jag är lång, och den har onekligen vackra fröhus. Här händer det att besökande barnfamiljer ber att få plocka en ”bukett” med sig hem. Växten är nämligen inte så allmänt förekommande. Vad kan den månne heta, Ingrid?

Den trevliga mynafågeln (uttalas maina) är tillbaka. Den har visat sig hos oss tidigare men inte under senaste 10 åren, så jag hade hoppats på att få höra och se den igen.

Häromdagen hörde jag en vacker fågelsång från träden utanför den östra verandan. Jag rusade dit och fick då se att det var ett par av den efterlängtade mynafågeln. Den har mycket omväxlande läten och är känd för att vara en god härmare. Sången påminner mycket om en taltrast men har dessutom en härlig klang i vissa toner, som ibland påminner om en näktergal.

Det vore trevligt om den valde att häcka i vår omgivning inte minst för sin vackra sång och trevliga läten, men det återstår att se.

Nu har vi tre mainor fågeln, trädet och dottern.

Entry filed under: Uncategorized.

Deepu och rovdjuren omkring oss Flamenco fusion dans med kathakali

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ingrid Hans  |  2015-01-30 kl. 03:27

    Ja du Göran där gick jag bet. Är bladen köttiga? Ta gärna med en kvist hem om du vill 🙂

    Svara
  • 2. Göran  |  2015-01-30 kl. 05:42

    Ja, bladen är köttiga. Det är ju en ökenväxt.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


januari 2015
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

