Lugnet i byn

2015-02-05 at 07:31 Lämna en kommentar

Det är elva minusgrader ute.

Det är egentligen är en skön temperatur. Men bara då man är varmt och bekvämt klädd. Skönast är det egentligen inne i stugvärmen. Enligt prognoserna skulle det vara minus sjutton grader, men det tycks inte vara den klara morgonen som förutsätter den kylan. Nu vid sjutiden på morgonen är det fortfarande mörkt ute, och vi får se om solen kommer att titta fram lite senare under dagen.

Gårdagen var en lugn hemmadag, då jag överhuvudtaget inte var ute med bilen. Jag har ju huset i själva centralpunkten av byn, så jag ser vad som rör sig. Det är frapperande hur tyst och lugnt det är. Speciellt då jag kommer direkt från Mukkunni Hill med den intensiva lastbilstrafiken på 1000 fullastade lastbilar med sten per dag nere på byvägen. Åja, upp till vårt hus når inte ljudet av den lastbilstrafiken. Där är det stenbrotten som ger mera ljud ifrån sig.

I Almo by har vi egentligen bara en industi. Det är det stora sågverket, vilket har med åren blivit lite mindre och är beroende av hur sågverkskonjunkturen ser ut. Alla lastbilar med råvara från skogen som körs in och lastbilar med sågade varor som körs ut passerar bara någon meter utanför mitt hus, så de brukar jag uppmärksamma.

Men gårdagen var lugn. Jag såg inte till någon lastbil åt vare sig det ena eller andra hållet. Men här är det knappast fråga om någon strejk, som det närmast skulle handla om nere i Kerala. Här har vi andra orsaker.

Lugnet i byn fortsätter nog även idag.

Entry filed under: Uncategorized.

Hemma i vintrigt Almo Internationella bloggläsare

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


februari 2015
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

