Introduktionskurser på jobbet

2015-03-06 at 06:59 Lämna en kommentar

Igår trodde jag att det skulle bli bakhalkigt isföre i skidspåret efter morgonens kyla. Dock inte, det blev idealföre med snö och fasta spår. Ett rent nöje att dra iväg med laggarna!

Första veckan på jobbet på Ekerö har inneburit en rejäl introduktionkurs för Maina. Bra och nyttigt tror jag. I Sverige brukar vi vara duktiga på att introducera folk till nya jobb, och det ser ut att vara en bra introduktion även i det här fallet.

Döm av förvåning för Maina, då hon upptäckte att kuratorn på hennes jobb på Ekerö härstammar från Pellasgården i Almo och är min tremänning. Almoättlingar poppar upp här och där här i världen, då man minst anar det.

Då jag för 41 år sedan i februari 1974 åkte ner på ett ettårsjobb för FAO, FN:s Food and Agriculture Organisation, fick jag förmånen att få tre veckors utbildning i Rom, innan jag skickades ner på mitt första jobb i Afrika. Det landet var det lilla Swaziland, som behövde stöd för att organisera och bygga upp ett eget skogsdepartement i landet. Tidigare var det alldeles för beroende av sitt mäktiga grannland Sydafrika.

Med den goda introduktionen blev det året sedan ett vackert minne för livet i en fantastiskt intressant miljö.

Entry filed under: Uncategorized.

Fina skidspår Företagarfrukost

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



