Varfågeln första vårfågeln

2015-03-09 at 11:14 Lämna en kommentar

Det är en riktigt härlig vårmåndagsmorgon.

Efter att veckoslutet bjöd på oförväntat blåsigt och mulet väder men dock varmt väder har den riktiga vårsolen kommit fram. Det var lite synd för Vasaloppet igår, att det blev för varmt för skidåkarna med sladdriga mjuka spår och frånvaron av den förväntade solen för publiken.

Men idag är den dag många hade önskat igår med en minusgrad under morgonen, nästan vidstilla och en härligt klar morgonsol.

Jag kunde bara inte motstå att gå ut med kikaren på en morgonpromenad utåt östra Almo och Leraåkrarna för att njuta av de vackra vädret. Snön är borta från åkrarna, så jag hade förväntat mig någon jamande tofsvipa över Leraområdet. Inte nu vad jag kunde se, men den är där vilken dag som helst.

Istället kunde jag njuta av intensiteten från sången av flera av våra stannfåglar. Gulsparvar och grönfinkar har kommit igång och förenat sig med talgoxar, blåmesar och grönsiskor.

Dessutom fick jag se årets första flyttfågel. Det blev i år en varfågel som blev vår första flyttande vårfågel. Den satt tyst och solade sig i en av Ahlbergs björktoppar, och solstrålarna sken mot den vita fjäderdräkten med silvrig lyster, som riktigt bländade på långt avstånd.

Visst är våren här!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Bloggvisning i olika länder och mat i bystugan Maina till Råcksta

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



