En drill av en bofink

2015-03-19 at 04:16 Lämna en kommentar

Då jag öppnade mitt sovrumsfönster i morse satt det en bofink strax utanför och drog av en härligt snärtig drill. Det blev årets första för mig.

Ute var det en vacker vindstilla solskensmorgon med klar fin luft med ett par minusgrader. Som ett pålägg till detta fick jag denna ljudligt vårliga drill, som ett tecken på vårens fortsatta återkomst.

Det högg tag i mig med en stark längtan ut i naturen. Det var som att bli kär, och jag gick ut för att möta min käresta. Det riktigt oemotståndligt sög i min kropp att få komma ut i den friska luften, att känna, se och höra. Vilken skön känsla!

Jag tog min vanliga vandringsrunda över östra Almo och fortsatte vandringsledens Almorunda. Den brukar ge ett gott utbyte av vårfågelliv. Gulsparven hade kommit upp i sitt esse med sina upprepade ti-ti-ti-tee, och det hade blivit full fart på sånglärkorna uppe i skyn.

Ett svanpar flög skränanade omedelbart ovanför mitt huvud och landade på Lera mitt ibland en stor flock kanadagäss och tofsvipor, som lugnt gick omkring och tog sitt morgonmål på en stubbåker.

Det blev inga fler bofinkar idag, och det ser ut att den just anlänt. Eller blev den kanske överröstad av alla grönfinkar och grönsiskor omkring mig. Mycket snart är det emellertid bofinken som tar kommandot i vårsångkonserten, och det har jag absolut ingenting emot.

Den promenaden vill jag i all enkelhet inte ha ogjord.

Entry filed under: Uncategorized.

Norrsken i Almo Snöfall, helt i sin ordning

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



