Grötfrukost i prästgården

2015-03-26 at 01:13 Lämna en kommentar

Det var mulet och snålblåst i nollgradigt väder då jag i morse stegade in i prästgårdens sköna varma atmosfär.

Det var vårens sista ”Grötfrukost för Siljansnäskarlar” som drog mig dit. Det är en tillställning, som en gång i månaden under höst och vår brukar vara populärt för äldre manliga bygdebor. Så ock idag.

För mig var det den första frukosten i prästgården eftersom jag har missade alla andra frukostar sedan i början av april ifjol, då i församlingshemmet. Sedan i höstas anordnas dessa frukostar i den nyrestaurerade prästgården.

Jag kollade med folk vad de tyckte om den nya lokalen, och alla jag frågade tyckte att det var mycket trevligare i församlingshemmet. Där var mera rymd och fler människor fick plats vid borden. Nu sitter man fyra vid varje bord, och det upplevdes allmänt av en känsla av trångboddhet.

Jag håller med om att det gavs mera naturliga kontakter i församlingshemmet, eftersom det var lättare att gå omkring och prata med folk, vilket ju även är det huvudsakliga syftet med att delta i dessa arrangemang. På grund av att det är för trångt slutar nu kyrkan även med de populära jul-och påskbufféerna.

Nu är det bara att ta det för vad det är, men det blir spännande att se vilken organisation som kommer att överta det gamla församlingshemmet. Blir det frikyrkoförsamlingen kan det kanske öppna nya möjligheter för Siljansnäsborna?

Entry filed under: Uncategorized.

Församlingshemmets öde Minu, den nya tiken

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



