Stare och tussilago

2015-03-31 at 03:52 Lämna en kommentar

Vilken underbar vårvintermorgon och dag!

Att gå ut i naturen en sådan dag var oemotståndligt trots sina sex minusgrader under morgonen. Det blev den vanliga Almorundan på vandringsleden, som är en oerhört fin tillgång för att bekvämt komma ut i blandad natur på nära håll. Marken är fortfarande frusen, och det var lätt att gå, även där det brukar vara sumpigt.

Solen sken från en klarblå himmel, och dess strålar kändes riktigt varma för första gången i år, och det kändes riktigt gott att gå utan handskar och med jackan uppknäppt. Det var absolut vindstilla, och det var härligt att då och då stanna till och lyssna in mig på alla de olika ljuden från fåglarna omkring mitt promenadstråk.

Även några flugor kände av vårvärmen invid min källarkulle och började närgånget surra i mitt ena öra som en första påminnelse om alla de flugor som  kommer att surra omkring mig bara det blir riktig sommar.

Jag kunde under min förmiddagspromenad räkna in 18 olika fågelarter, av vilka staren gladde mig mest. Äntligen har den kommit på flera ställen efter en sen start, och jag njöt av de härliga ljud den åstadkommer i samband med att den anländer.

Även tussilagon gladde med ett knippe gula blommor i den sydliga vägkanten ute på Lera. Den är även år den första vilda blomman efter vintern.

Fälten på Lera är nu snöfria, och vi kan ju faktiskt börja prata om vår.

 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Livsöden med rötter i byn Ål-Kilen Visning av Samuel Viklunds fotografier

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



