Storspov och enkelbeckasin

2015-04-07 at 12:34 2 kommentarer

Storspoven har kommit, och vi kan lyssna på denna fågels härliga drillar.

Vi har en oerhört vacker dag med solsken och värme. Idag har jag tagit fram trädgårdsmöblemanget, och jag återtog husets ”fars hörna” tillsammans med morgontidningen. Visst är det en härlig känsla att för första gången i år riktigt få känna, hur solen värmer mot ansiktet.

IMG_1029 FårnäsuddenMorgonpromenaden utökade jag till vandringsledens både Almo- och Näsbyggebydelar. Det tog mig tre timmar att gå runt, men då tog jag det lugnt, lyssnade och njöt. Stötte på Rune Leander, som var ute med sina två hundar. Han har haft en rödhake vid sitt fågelbord under hela vintern, vilket torde vara ganska unikt.

Isen är nu borta i Storösundet, en bra bit ut från Ormbäckens mynning och norra delen av Alviken. Sjöfågellivet är rikt utanför Fårnäsudden med änder, måsar, några spatserande vadare och massor med flyttande tofsvipor.

Idag kunde jag lägga till 10 ankommande fågelarter till listan sedan min promenad för en vecka sedan. Dock att mästersångaren under morgonpromenaden onekligen var bofinken.

Men det som gladde mest var ankomsten av storspov och enkelbeckasin.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

2000 bloggar Läsplattor och telefoni

2 kommentarer Add your own

  • 1. Christina Olsson  |  2015-04-11 kl. 04:22

    Åh vad längtar efter att höra storspoven. Den har försvunnit från oss sedan flera år sedan.

    Svara
  • 2. Göran  |  2015-04-11 kl. 05:19

    Vad beklagligt att få uppleva att storspoven försvinner. Visst har den en härligt ljudlig ljuvlig stämma och tonerna framförda på sitt alldeles eget speciella vårkänslosvallande sätt.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



