Läsplattor och telefoni

2015-04-08 at 07:06 Lämna en kommentar

Jag har varit en sen iPad-användare.

Ja, det kanske inte är bara där i teknikens framsteg jag ligger efter. Min mobiltelefon tillhör ju inte heller de som kallas smarta. Hittills har jag tyckt att det har räckt för mig att ligga några steg efter, och jag har istället ärvt efter Maina, då hon tycker att hon behöver uppdatera.

Det har redan hunnit gå fem år sedan dessa läsplattor kom ut i handeln, även om det upplevs att de har funnits där under långt längre tid. IPad har tyvärr ofta blivit en ersättning till en bok då jag går och lägger mig, och till TVn har jag inte ännu ens brytt mig om att koppla i sladden. Dekadans eller vad?

Björn var snabb att skaffa en läsplatta, och sedan fick jag överta den gamla, eftersom den började bli hopplöst gammal för honom. Annars hade det väl knappt blivit av för mig att skaffa en. Men nu när jag har den, har jag upptäckt hur behändig den är att använda. Men det är väl tid att ganska snart även ersätta den.

Även smarttelefon har fått vänta. Visserligen har den gamla hederliga bordstelefonen åkt ut, men jag har i alla fall behållit mitt hemtelefonnummer, även om jag svarar i en mobiltelefon, då någon försöker nå mig på det numret. Det blev faktiskt lika billigt som att ha bara ett mobilnummer med en fast månadsavgift på bara 39 kr/månad. Då kan jag fortfarande ha en router i huset som förser mig med Internet, men det kostar ju 199 kr till i månaden. Det är en utgift jag tydligen måste stå ut med, men är en utgift jag kan koppla bort, då jag åker ner till Indien.

Så ringer ni på mitt hemnummer så svarar jag i alla fall i en mobiltelefon med nummer 076-320 54 87 varthelst jag har telefonen med mig. Mitt gamla mobilnummer kommer jag att koppla bort innan jag åker tillbaka till Indien. Så ni kan redan nu stryka mitt nummer 070-526 8992 i er telefonbok. Den telefonen har jag i alla fall aldrig med mig och efter några månader kan ni inte nå mig på det numret överhuvudtaget.

Nu har jag dessutom kopplat bort mitt 08 skypetelefonnummer och jag tar istället mitt 076-nummer med mig till Indien, men jag svarar inte. Jag ser vem som ringer, och jag skypar tillbaka för några få ören.

Kommunikation har blivit billigt!

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Storspov och enkelbeckasin Isfritt men inte grusfritt

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



