Backskärvfrö och dubbeltrast

2015-04-16 at 06:27 Lämna en kommentar

Flera vårtecken visar upp sig. Som sig bör!

Det är nu riktig vår, som den ska se ut i april med växlande väder med ibland småsnåla kyliga vindar och helt underbara soliga sköna dagar. Fortfarande har vi ibland nattfrost men det börjar bli fler nätter utan denna frost. Fortfarande är det vitt med snö i Granbergsbacken, och isen i min skuggiga ladugårdshörna sjunger på sista versen.

IMG_1040 BackskärvfröblommorIgår spirade i alla fall den första vilda blomman på min gård. Det är det något obetydliga backskärvfröet, som ju brukar vara först. Den gråvita blomman djupt därnere i det som senare ska bli en gräsmatta är lätt att gå förbi utan att observera . Det är en skillnad mot de andra populära vårblommorna som den gula tussilagon, blåsippor och vitsippor. De är lättare att glädja sig åt. Ändå blir jag glad åt att se backskärvfröet i den gamla torra fjolårsvegetationen.

Jag drog mig bort till min skog i Lissbrotägt med motorsågen på kvällsidan, där taltrastarna var i full gång med sin stapplande skönsång. Jag hade förväntat mig även någon rödhake och rödvingetrast, men de hörde inte av sig igår kväll, i vart fall inte i Lissbrotägt. Men däremot överraskade en dubbeltrast från en grantopp. Det är en fågel jag missade under mina tonår, men som nu börjar bli något vanligare. Arter kommer och går!

Det börjar bli fullt av liv ute i markerna.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Byhistoriska sanningar Konsert igen i kyrkan

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



