Väntelistebekräftelse och förväntad kallelse

2015-04-29 at 06:49 Lämna en kommentar

Väl hemkommen till Sverige åkte jag ganska direkt över till akutmottagningen på Mora lasarett för att kolla upp den aktuella situationen för mina njurstensbesvär. Där visste de redan genom Dr Ryss försorg vad som var på gång, och de kunde ganska snabbt ta blodprov och röntgen.

Det visade sig att mina blodprover var normala, men nu hittade de bara en fem-mm-sten i vardera njuren. Mycket positivt alltså, och min ändrade kosthållning hade tydligen givit resultat. Den i min vänstra njuren satt redan ganska långt ner, och i Mora trodde läkarna att den skulle komma ut av sig själv med en lätt medicinering med muskeluppslappande Alfuzotin.

Så lätt behagar stenen inte komma ut, och jag har fått en väntelistebekräftelse att jag kommer att få en kallelse till Falu lasarett för att få den lasersprängd. Själv skulle jag föredra att få åka ner till Örebro och få båda stenarna avlägsnade med ultraljudsbehandling, så att jag blir av med båda två innan jag i höst återreser till Indien. Stenen i den högra njuren sitter högt upp, och den är tydligen svår att komma åt med lasersprängning.

Under min väntan att något händer observerar jag min urin och kollar hur den ser ut. Ibland är den grumlig, vilket jag tolkar positivt att det är njurstensgrus som avlägsnas. Ibland är färgen rödbrun, och då är det troligen en av njurstenarna som som skaver i systemet. Jag frågade hur normalt det är och fick till svar, att det inte är onormalt.

Fortsättning på storyn följer i morgon.

Entry filed under: Uncategorized.

Njursten igen Inte bara bara att slå en signal

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



