Fyrtio år sedan i Vietnam/Tanzania

2015-05-02 at 05:36 Lämna en kommentar

Det var i förrgår för två dagar och 40 år sedan. Det var den 30 april 1975.

Jag var på väg med min Peugeot 504 på väg rakt genom den afrikanska kontinenten från min arbetsplats i Swaziland tillbaka till Stockholm. Bredvid mig satt min amerikanske reskamrat Stephen och vi var någonstans mitt i Tanzania. Vi hade de engelska nyheterna påslagna på bilradion.

Huvudnyheten var att amerikanarna hade under dagen lämnat Vietnam efter det militära nederlaget i landet. De sista amerikanska helikoptrarna lämnade landet och kriget i Vietnam var slut.

Stephen halkade djupt ner i bilsätet och stirrade för en lång stund framför sig med en tom blick. Innan han började som volontär i utvecklingsarbetet i Swaziland hade han deltagit i kriget på plats i Vietnam. Sedan sa han de orden jag aldrig skall glömma. ”What did we do?” eller Vad hade vi egentligen där att göra?

Under tiden han var i Vietnam blev han mycket desillutionerad, och han reste tillbaka till USA som en psykiskt bruten person, som ville göra något mer för världen. Han ville kompensera för det han gjort och upplevt i Vietnam. Det var därför han reste ner till Swaziland.

För någon timme satt Stephen som i sin egen värld. Det var många tankar som återkom till honom.

Jag visste inte då att redan efter sju månader skulle jag vara i Vietnam, en period som blev en början till mina sju år i uppbyggnadsarbetet i det landet.

Jag läser nu med nostalgi dessa dagars omfattande artiklar i våra rikstidningar, där yngre journalister försöker beskriva vad som hände där borta för fyrtio år sedan.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Våren insjungen Trettio meter till

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



