Uppe i kyrktornet

2015-05-04 at 02:17 Lämna en kommentar

Det var över 50 år sedan sist.

Almo sett från kyrktornet

Åt Almohållet sett från kyrktornet

Kanske det var någon gång i tonåren jag gick upp i kyrktornet senast. Nu gjorde Sven Gräfnings och Pär-Erik Back mig sällskap upp för att titta och fotografera i tornet och utsikten därifrån.

Tornet ska renoveras 2016-2017, men det blir visserligen utsidan av tornet. Oavsett hur det kommer att genomföras tyckte vi, att det kunde vara befogat att dokumentera.

C.W. Lembke

C.W. Lembke

I synnerhet ville vi leta reda på C.W. Lembkes namnteckning, som finns omnämnd av Margit Regenberg i Siljansnäsboken. Han var missionärskollega till den Per Markus som var huvudpersonen i Pär-Eriks och min bok, och Lembke gästade Siljansnäs, troligen som gäst till Per i juni det året. Vi hittade hans namnteckning intill storklockan, som plötsligt och oväntat klämtade tre med tunga dånande slag, då vi stod där och fotograferade.

Hans Anders Persson

Hans Anders Persson

Det äldsta Almoklottret jag kunde hitta var skrivet år 1925 av Hans Anders Persson (1880-1957) i Hansollasgården. Sedan förekom ett flertal andra Almonamn, men dock inte mitt.

Jag skrev ingenting nu heller.

Entry filed under: Uncategorized.

Trettio meter till Lättnader för visum till Indien

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



