Friluftsfrämjandet i Nybingsbo/Limå

2015-05-06 at 06:22 Lämna en kommentar

Igår gjorde jag min första iakttagelse i år av sädesärla.

Den sprang ivrigt omkring på min gård i Almo och letade mat. Det borde ha funnits en hel del mat på jorden efter regnen innan. Min iakttagelse är lite sen eftersom mitten av april är en mer normal ankomsttid för sädesärlan. Dessutom såg Johnny en vid sitt kontor redan den 10de april, men vi hade ju en del kallväder däremellan. Trevligt att se den orädda hemtrevliga fågeln vara tillbaka igen.

Friluftsfrämjandet har varje försommar under många år anordnat mycket intressanta by/fäbodvandringar  inom Leksands kommun.

Det är Bengt Liss som organiserar vandringarna, och i år har han inkluderat både Nybingsbo/Limå och Hjulbäck. Vandringen i Nybingsbo/Limå går av stapeln redan i morgon kväll, medan det blir Hjulbäcks tur den elfte juni.

Jag är med i Nybingsbo och hälsar välkommen och berättar något om Limå bruk. Ingrid Wikström, uppväxt i Klockarberg, får berätta lite mera om gårdarna i Nybingsbo, kvarnarna och Limå skola, där hon varit elev en gång i tiden.

Under tidigare år har jag för Friluftsfrämjandet varit vandringsguide i Almo och Brahammar.

I morgon blir det en lätt vandring på cirka tre kilometer, då vi i huvudsak följer vattenflödet Limån och gör flera stopp. Vem som helst får komma med utan att behöva föranmäla sig.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Lättnader för visum till Indien Kajor i byn

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



