Försommarpromenad på leden

2015-05-11 at 06:36 Lämna en kommentar

I förrgår morse tog jag mig ut på vandringsleden igen.

Försommarfåglarna hade kommit med ladusvalor i byn och massor med lövsångare satt och sjöng i var och vartannat buskage. Det är helt tydligt att lövsångaren är en av våra vanligaste fåglar, och dess mjuka sirliga stämma är ljuvlig att lyssna till. Då jag ute i naturen hör dessa till utseendet obetydliga fåglar, ja då tycker jag att försommaren har kommit. Sedan må det ännu kännas lite råkallt i luften, men sommaren är definitivt på väg.

Båthusåkerspången

Båthusåkerspången

Leden är trevlig, även om vi fortfarande har en delsträcka efter Prästhagsspången att åtgärda nästa år. Sven Oskarsson har på eget bevåg rättat till och kompletterat plankor på Båthusåkerspången. Dessutom har ju Anders Pettersson varit där med ett buskröjargäng, så nu ser det riktigt trevligt ut på och omkring den spången.

Ute på sjön låg en ensam storskrake ute och fiskade, en grupp rådjur sprang omkring mig i träskbuskaget kring Ormbäcksspången, medan jag lyssnade in mig på enkelbeckasinernas olika läten. Ute på Lera fanns fortfarande en grupp med ett tiotal tranor kvar ute på åkrarna bland sjungande sånglärkor och gulsparvar.

Vissnande tussilago

Vissnande tussilago

De egentligen vackra maskrosorna har börjat komma i vägkanterna och ersätter den tussilago som så vackert blommade där för en månad sedan. Tussilagon har blommat ut och börjar förbereda nästa års blomning med att sprida ut sina frön för vinden från sina i och för sig vackra vita fröbollar.

Jag tog det som ett tecken på att nu är våren över.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vårkonserten med manskören Tidningar på villovägar

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



