Byloppis

2015-05-17 at 07:01 Lämna en kommentar

Visst visste jag om att det var byloppis i Almo igår.

Ändå kom jag inte att tänka på det, förrän det började bli en massa trafik kring majstångsplatsen någon minut i tio på förmiddagen. Sedan var det full fart med folk och bilar under den närmaste halvtimmen, och det blev lite av festivalstämning.

IMG_1103 Loppis Johannagården JosienFolk tycker att det är kul att både anordna och besöka byloppisar, och det är onekligen på modet. Några välkomnande extrakronor kommer in i hushållskassan, och många hittar alltid något som kompletterar därhemma för en billig penning. I år sken solen vackert och värmde gott, men jackan behövdes ändå mot de kyliga vindarna.

Det var visst sju gårdsloppisar i byn i år, de flesta i nära gårdar till mig, där mina närmaste granngårdar Hansgården och Johannagården var involverade. Ett lätt stenkast till hade Pellasgården öppet och efter ett stenkast till kunde folk handla i Pilgården.

Jag lät den första trängseln gå över och knallade sen över till Ingrid och Josien och kollade in hur det hade gått.

Jodå, de var mycket nöjda med både den sociala tillvaron av jippot och det ekonomiska tillskottet det innebar för dom.

Och Geetha kan se fram emot nyinköpta plantor av både tomat och basilika då hon kommer.

Jag ska göra mitt bästa att försöka hålla dom vid liv tills dess.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Konstutställning Vårblomning i Kålgården

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



