Gamla bäckkvarnar längs Almoån

2015-05-19 at 11:14 Lämna en kommentar

”Uthi Almoåen 11 st:n BächieQwarnar som Nääsbÿggiarener brucka”.

Så står det i den inventering som gjordes 1663-1664. Först då jag såg den uppgiften undrade jag var dessa kvarnar kunde ha legat.

Jag visste att det har funnits ett antal kvarnar vid Almoåns utlopp där namnet Kvarnbacken fortfarande lever kvar. Sedan fick jag efterhand veta att det har funnits åtminstone tre skvaltkvarnar i och vid Råbäcks fäbodar nedanför där Almoån rinner upp (se min blogg 2014-03-26). Vad mer?

På storskifteskartan från 1826 kunde jag se kvarnmärken utsatta på ett par ställen, och jag försökte hitta igen dessa två ute i terrängen.

Signe Högvalls sa att hon från sin barndom kom ihåg att en plats intill Skalksågen brukade kallas Hedkvarn, och det stämde med ett av de två kvarnmärkena. Jag gick dit och tittade, och jag fann det ställe där man kunde se spår av att man har dämt upp för länge sedan. Eftersom min gård hette Hedgården under 1600-talet måste det ha varit den kvarn som tillhörde min gård. Kvarnplatsen kan hittas igen med viss ledning av den skylt ”Hedkvarn” jag satt upp bakom Skalksågen invid Råbäcksvägen.

IMG_1095 Ruin efter kvarnbro

Gammal uppdämningsplats med nya vägens kulvert nedströms

Fors vid Strupkvarn

Fors vid Strupkvarn

Det andra kvarnmärket fanns inprickat intill det ställe där Almoån numera rinner under Råbäcksvägen. I en nedskriven notering av Skinnar Erik fick jag senare veta, att där tidigare fanns två kvarnar/skvaltor och såg. För drygt tio år sedan gick jag dit och röjde undan busk kring åfåran för att se var dessa var belägna. En kombinerad uppdämningsplats och gammal vägbro kom fram ur vegetationen, och dessutom en mindre fors.

Nu gick jag dit igen och fotograferade, och busken hade inte kommit tillbaka, och det var lätt att gå in från Råbäcksvägen vid den skylt jag då satte upp (tyvärr är skylten felstavad, då platsen heter Strupkvarn och inte som det står Stupkvarn, vilket jag först trodde).

Märkligt att idag tänka sig alla dessa småkvarnar som funnits längs Almoån redan för över 350 år sedan.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Vårblomning i Kålgården Sol och värme på väg

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



