Lite kyrkohistorisk bakgrund

2015-05-26 at 06:43 Lämna en kommentar

Den sjuttonde mars bloggade jag under rubriken ”gudstjänst för alla” om tankar efter ett besök i Immanuelskyrkan i Stockholm och nyligen blev det en blogg om en bygudstjänst av Leksands missionsförsamling i Hjulbäck.

Den här gången ska jag tänka till lite grann om kyrkohistoriken i Siljansnäs och blanda in rötter från de senaste två årtusendena. Idag blir det emellertid bara något kort och sammanfattande om äldre kyrkohistoria, för att en annan dag gå in på vad som nu långt senare hände och händer i Siljansnäs.

Det är svårt det där med utövande av religion. Det ser vi ända från vårt lilla Siljansnäs till vad vi ser av världshändelserna omkring oss. Ibland har vi svårt att se hur vi påverkas av det nedärvda, hur vår kultur har utvecklats därifrån och hur detta har påverkat vårt eget individuella synsätt och livsstil.

Vad vi ser är ingenting bestående. Det som består förvanskas och nyttjas på olika sätt, materiellt, politiskt och militärt och inte minst för självhävdelse och självförhärligande. Religioner och trosyttringar splittras upp i mindre enheter efterhand som gamla former förstelnar.

Under den första kristna tiden spreds i enlighet med ”gån ut  i hela världen” en riktning till Europa där den katolska rörelsen bildades med romerska, grekiska och ryska varianter, till Afrika där den koptiska kyrkan bildades under första århundradena och till Indien med sin egen variant av katolicismen under 400-talet

Luther och Schartau reagerade mot avarter i den romerska kyrkan och bildade två protestantiska rörelser av vilka den lutheranska varianten blev den bildande hos oss uppe i Norden. Fina kyrkor byggdes och politik och religion blandades traditionsenligt samman till ett inre nätverk där rikedomar förskaffades och höga aktade tjänster tillsattes.

I samband med folkupplysningens tidsepok under 1700-talet efter häxförföljelserna under senare delen av 1600-talet, då en utpekad häxa på min gård i Almo brändes i ett häxbål på Käringberget, blev folk mer upplysta och självständigt tänkande. Det var inte så lätt innan Luthers protestantism infördes under 1500-talet, då alla texter innan dess i gudstjänsterna lästes på latin. Under 1700-1800 talen lärde sig gemene man att läsa, och det var då grogrunden lades för eget tänkande hur man skulle förhålla sig till Bibeln och dess läror. Pietismen, herrnhutismen och andra strömingar kom från Tyskland och metodismen i England blev bildande för frikyrkans uppväxt.

Typiskt nog var det i det nydanande Amerika, där bindningar till det gamla Europa började upplösas, som nya församlingsbildningar tillkom på grundval av nya europeiska strömningar. Amerikanska immigranter var öppna för nya möjligheter, medvetna och läskunniga. Helt naturligt fick religionen en central plats i deras liv, bibeln och ny kristen litteratur studerades och nya tolkningar och församlingsbildningar dök upp. Dessa blommade upp i den nya miljön, utvecklades och spreds som nya väckelserörelser tillbaka till Europa.

Som sagt jag återkommer en annan dag om vad som hände i Siljansnäs.

 

 

 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Ett sommartecken Torgmarknaden i Leksand

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



%d bloggare gillar detta: