Årsförsta gästerna i Kålgården

2015-05-29 at 08:02 Lämna en kommentar

Igår gjorde jag årets första gräsklippning i fritidsstugan Kålgården.

Och idag kommer årets första gäster, som är Gunilla och Göran Allard från Gotland. De blir prominenta gäster, eftersom Göran under lördagen ska vidare till Falun, där han ska få motta Sveriges hembygdsförbunds högsta utmärkelse i ängs- och naturvård. Det är honom väl unt för hans hans intresse och engagemang. Han har under många år varit stiftsjägmästare på Gotland.

Göran och jag lärde känna varann då vi 1980-82 var kolleger i ett biståndsprojekt i norra Indien, och det var under den tiden jag lärde känna och gifta mig med Geetha. Sedan dess har kontakter varit sporadiska, men vi var deras gäster på Gotland för ett tiotal år sedan, och det ska verkligen bli trevligt att få träffa dom igen.

Den öppna ytan på Kålgården ska under försommaren huvudsakligen få vara en blomstrande sommaräng, och jag är mycket restriktiv i hur jag slår gräset med gräsklipparen. Det är meningen att det ska vara tillräckligt öppna ytor för gästers uteaktiviteter och tillräcklig yta för att få njuta av en härligt blomstrig sommaräng. Det innebär att jag inte slog mer än en tredjedel av de öppna ytorna.

Det är alltför sällan prioritet ges till den naturliga blomsterängen på bekostnad av en vacker gräsmatta. Vi får se vad som kommer att bli naturvårdsexperten Görans kommentarer.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Kajbo i skorstenen Vår vackra bygd

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



