BBB-besöket i Falun

2015-06-06 at 08:27 Lämna en kommentar

Det är alltid trevligt att få träffa gamla vänner.

Så är det även med den årliga sammandragningen av några av mina gamla kolleger med fruar från Vietnamtiden under 1970- och 1980talen. Det frapperade mig att alla då var gifta med egna barn, och att det under tiden inte förekommit någon skilsmässa, trots att man brukar säga att utlandsarbetande familjer har som grupp den högsta skilsmässofrekvensen.

Det blev två dagar i Falun tillsammans med sex andra par från Dalarna ner till Östergötland, då även jag fick lära mig mycket mer om Falu stad, trots att de är min gamla lumparstad och att det är en stad, som jag har anledning att besöka nu och då. Jag upptäckte att jag hade mycket intressanta hålrum att fylla av min bekantskap med staden.

Jag hade exempelvis aldrig åkt upp bergbanan i Lugnet och upplevt de sköna vyerna runt Falun och Runn.

Sedan följde en mycket intressant stadsvandring i den för mig okända Östanforsstadsdelen i den norra delen av staden med Sven Olsson som erfaren, kunnig och inspirerande ciceron. Det blev mycket information om gamla Falun, som jag inte hade en aning om. Det är onekligen en historiskt intressant stad.

Ytterligare ett för mig tidigare obekant besöksmål var Stora Ensos Bergslagssalonger, som blev mycket intressant tack vare Ingrid Olssons, med 35 år i bagaget inför sin förevisning, presentation av salongernas konstskatter.

Paren Ström/Hedlund har all heder av att ha lyckats presentera Falun på ett så fint sätt. Dessutom att de såg till att vi fick tillfälle att äta och dricka gott tillsammans i skön gemenskap.

Gamla vänner är goda vänner!

Entry filed under: Uncategorized.

BBB-sammandragning i Falun Ingenting för Siljan turism

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juni 2015
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

